surr

#123 Staden – här kommer natten!

Vi upplever sällan rent mörker i staden. Det vi ser är skuggor, strålkastare, upplysta kvällshimlar. Natten i den moderna staden är olika schatteringar av mörker. Natten är kanske mer en känsla, det kan vara rädsla, lockelse, något man måste gå ut i, för att arbeta, för att man är hemlös, något man vill gå ut i för att upptäcka, för att roa sig.

Det finns mycket forskning om den urbana natten och det som de flesta konstaterar är en kontinuerlig expansion av dagen in i natten.

Men trots att vi inte ser mörker längre, inte kan uppleva stjärnhimlen, så behöver vi betrakta natten som en egen biotop, en egen atmosfär, en nödvändigt, levande mörker.

För det ”ohållbara” i vår situation gäller inte bara klimatet, naturen,  geologin – vi har även förstört mörkret och natten. Och gällande natten är det kanske även svårare att veta hur vi ska agera, för därinne gömmer sig krafter vi har tappat språket och förmågan att leva med utan att ständigt ”belysa”.

Det är därför vi ännu inte kunnat utforskat natten i egen rätt.

***

Böcker som vi pratar om i avsnittet och har läst inför:

Mörkermanifestet av Johan Eklöf, Natur och kultur 2020

The Nocturnal City av Robert Shaw, Routledge 2018

Ut ur mörkret av Jan Garnert, Historiska media 2018

Nattens historia av Gunnar Broberg, Natur och Kultur 2016

24/7 Late Capitalism and The Ends of Sleep av Jonathan Crary, Verso books 2014

Nachts in der grossen Stadt av Joachim Schlör 1994/2014

Communicating Vessels av André Breton, engelsk utgåva 1997

  • 81-GTZA1GeL._AC_SL1500_

    I Austin erbjuder man fladdermusskådning under Congress Avenue Bridge

  • arkwright-s-cotton-mills-by-night.jpg!Large

    Arkwright’s Cotton Mills by Night av Joseph Wright 1782

  • iwanbaannewyorkhurricanesandyarchitecturalreview_660_339683543

    Orkanen Sandy mörklade delar av Manhattan 2014

  • Kungsg neonskyltar Centrumhuset_1945

    Neonljus på Kunsgatan i Stockholm

  • surr

    Surrealisterna utforskade de kollektiva drömmarna som material till handling.