southdale

#61 Staden – shopping!

Shopping driver på stadsförändring. Att shoppa är fundamentalt urbant, och har alltid varit det. Marknadsplats och handel är något innerst inne socialt och politiskt, berättar om begär, relationer och identitet lika mycket som materialitet och investeringar.

I USA ritade Richard Neutra 1929 en supermarket med ingång mot en stor parkering, och shoppingen lämnade förbindelsen med gatan i den amerikanska stadsutvecklingen. Victor Gruen försökte planera för kommunitära, allmänna inrättningar i köpcentrets agora – men besviken fick ha se hur profiten ständigt tog över i konsumtionens ständigt sprawlande inomhuslandskap.

I Sverige har storstäderna kämpat för att få tillbaka konsumtionstemplen till innerstäderna sedan mitten av 1970-talet. Längre rådde en dragkamp mellan den ”demokratiska shoppingen” och den annalkande exklusiva, som i PK-huset i Stockholm från 1975 som drog till sig ”spirituella infall, mjuka mattor, soft musik, ynglingar och damer i tajta kläder eller med fotsida kjolar som trollar fram en budoarstämning”.

Vi följer en kommersens släktträd genom stadshistorien – från passagernas skyltfönster i 1800-talets Paris, hur gasljus, nattekonomi och mode skapade diagnosen varufetischism i den tidiga psykoanalysen – till teatraliseringen av gallerior där konsumenten i distraherad självmedvetenhet ska följa kaksmulornas intrikata spår.

Och vi frågar oss om den amerikanske varuhusarkitekten Jon Jerdes sammanfattning stämmer att ”vi har ingen starkare kraft att rida på, än konsumtionen” när det gäller att skapa sammanhållning och gemensamma rum i staden. Eller om det demokratiska underskott som blivit allt starkare i många konsumtionsmiljöer i dag är den sista gestaltningen av en krympande kultur, när dataskärmen har blivit det nya skyltfönstret.

– – –

tack till

Mats Franzén

Catharina Thörn

Nils Hertting

Deras bok Stad till salu (Daidalos) utkommer under sommaren 2016.

  • southdale

    Victor Gruens Shopping mall i Southdale Center, 1956, foto Life Magazine fotoarkiv

  • shopping_lul

    Shopping i Luleå, ritat av Ralph Erskine. En av världens första shoppingcenter invigt 1955.

  • horton

    Jon Jerdes Horton Plaza i San Diego, ett upplevelsecentrum för konsumenten, foto The American Experiment Project

  • princes

    Paris Passage des Princes.

  • chois

    Paris Passage Choiseul, foto Michel Leconte 1930-tal

  • panorames

    Passage des Panoramas, Paris, foto Noel Le Boyer, 1940

  • pk

    PK-husets entré mot Hamngatan, Stockholm. När det öppnade 1975 var det en föraning om den lyxkonsumtion som skulle återvända till svenska stadskärnor under 1980-talet.

  • Gallerian_Stockholm_1978

    Gallerian, Stockholm, 1978. På andra sidan gatan från PK huset, en folklig galleria.

  • mood2

    Mood Stockholm. Förvaltas av AMF Fastigheter: ” I den brokiga och levande miljön kan du njuta, shoppa, umgås och arbeta under en stor del av dygnets timmar. För oss är den totala upplevelsen för alla sinnen viktig; se, känna, höra, smak och dofta. Tre av våra fem entréer är doftdesignande, och väljer du någon av entréerna på Jakobsbergsgatan så kommer du inte att möta doften när du kommer in. Mood Stockholm är helt enkelt en trivsam och modern stad i staden.”