Besucher stehen im osts‰chsischen Zittau in der zum Museum umgebauten Kirche Zum Heiligen Kreuz vor dem Groflen Zittauer Fastentuch von 1472 (Archivbild vom 19.04.2004). Das 8,20 Meter hohe restaurierte Tuch mit 90 Bildern aus der Bibel wird hinter Glas und bei ged‰mpftem Licht gezeigt. Mit Fastent¸chern verh¸llte man im Mittelalter w‰hrend der 40-t‰gigen Fastenzeit den Altar. Rund 30.000 Besucher kommen j‰hrlich in die Stadt im Dreil‰ndereck von Polen, Tschechien und Deutschland, um das Tuch zu sehen. Foto: Matthias Hiekel dpa/lsn (zu Korr. - Bericht "Gott ist international": Via Sacra lockt mit sakralen Sch‰tzen" vom 09.11.2005) +++(c) dpa - Bildfunk+++

# 64 Staden – utopier eller visioner?

Vi fick en bok i våra händer: Imaginary Cities, skriven av Darren Andersson. Den blev en utgångspunkt för oss att fundera kring visioner, utopier och föreställningar om vad städer är – men kanske framför allt vad de kan vara. Om hur städer blivit gestaltade platser för olika idealtillstånd: Harmoni, rationalitet, lycka och en kollektiv självkänsla. Om det samhälle man vill ha, eller trott att man har velat haft.

Om utopier som innehåller sina egna ruiner, som kanske egentligen helst av allt vill vara ruiner, för att få en plats i evigheten. Men också om revanschistiska småutopier som manifesterar makt. Om en karta som inte innehåller något centrum, ett motstånd mot idén om ett centrum. Om periferins frihet där det fantastiska kan komma emot en. Där man kan se staden från ett annat håll, obekymrad om hierarkier och stora investeringar.

Och slutligen berättelsen om den stora, medeltida hungerduken i den sydösttyska småstaden Zittau. Hur den överlevde genom århundraden – vördades, vårdades och gömdes – men även skändades och försvann – för att till slut återuppstå i mitten av en vision om en ny gemenskap. En historia som frågar om priset för en vision verkligen är att man måste lämna det förflutna? Kanske istället visionen finns mitt i alla de andrahandsvärldar bland andrahandsföremål som utgör våra materiella samhällen.

Det är inte de stora förenklade utopierna som har byggt levande städer, utan samhällen som har bejakat sin komplexitet, inte föreskrivit en mening utan frilagt en allmänning. De som lagt varp efter varp att binda samman en brokig väv av historia, samtid och frihet.

  • eur

    EUR i Rom, Palazzo della Civiltà del Lavoro (1938-43)

  • ideal

    Den ideala staden, okänd renässanskonstnär 1500-tal, Urbino

  • chirico

    di Chirico, Le piazze d’Italia, 1914

  • bild-2-berattelser-fran-yttre-fororten-shaun-tan

    Ur Shaun Tan – berättelser från den yttre förorten

  • duk

    Bilder ur den stora fasteduken i Zittau från 1472

  • Besucher stehen im osts‰chsischen Zittau in der zum Museum umgebauten Kirche Zum Heiligen Kreuz vor dem Groflen Zittauer Fastentuch von 1472 (Archivbild vom 19.04.2004). Das 8,20 Meter hohe restaurierte Tuch mit 90 Bildern aus der Bibel wird hinter Glas und bei ged‰mpftem Licht gezeigt. Mit Fastent¸chern verh¸llte man im Mittelalter w‰hrend der 40-t‰gigen Fastenzeit den Altar. Rund 30.000 Besucher kommen j‰hrlich in die Stadt im Dreil‰ndereck von Polen, Tschechien und Deutschland, um das Tuch zu sehen. Foto: Matthias Hiekel dpa/lsn (zu Korr. - Bericht "Gott ist international": Via Sacra lockt mit sakralen Sch‰tzen" vom 09.11.2005) +++(c) dpa - Bildfunk+++

    Besökare framför den 55 kvm stora fasteduken i Zittau

  • element

    Gud skapar de fyra elementen, ur Zittauer Fastentuch 1472

  • nu

    Den stora fasteduken från 1472 gör sig närvarande överallt i Zittau, den öppnade porten till kulturturismen för den tidigare textilstaden under DDR-eran

  • stadshus

    Zittauers stadshus, den senaste ombyggnaden ansvarade Karl Friedrich Schinkel för på 1820-talet

  • torget