gorky1

#65 Moskva – Frihet och fruktan

I Moskva finns en hel generation präglad av repressionerna efter 2012 års protester som ägde rum i parker, på torg och inte minst på nätet mot den sittande Putinregimen. Flera dömdes till hårda fängelsestraff, men alla fick känna av en gammal rysk maktrelation: fruktan och rädsla inför till synes blinda bestraffningar och övervåld.

Men Moskva utspelar sig alltid mellan masken och ansiktet, mellan föreställning och verklighet. Därför finns det också en helt annan bild som staden förmedlar: en generös, rekreations- och medelklassanpassad urban omvandling. Det ska vara roligt att vara moskvabo, det ska vara ungt och snyggt. De gamla, tillsammans med hundarna, har förpassats till förorterna. På Majakovskijplatsen har staden hängt upp gungor. Är det en infantilisering av en offentlig plats? Eller en protest mot allvaret?

Vi kom till ett Moskva i avvaktan – ett val stundar – men också i missmod. Därför att känslan maktlösheten så ofta infinner sig hos människor, och maktmissbruk och korruption ständigt återvänder till staden. Men i Moskva har också protesterna mot isolation och förtyck funnit sina uttryck. Som kampen för den konstruktivistiska arkitekturen från 1920- och 1930-talet, en tydlig internationell rörelse, en glad kommunism med emancipation och precisa arkitekturmaskiner för det rationella och goda livet som redskap, men med byggnader som nu förfaller och hålls i glömska. Vi återfanns bitar av det gamla Moskva, gömt bakom monumentala Stalinkulisser, och påmindes om att staden en gång varit en agrar köpstad, byggd glest och till stora delar i trä – och med enorma sociala kontraster mellan godsherrar och tidigare livegna bönder. Likväl en stad med välfärdsambitioner och reformanspråk.

Och vi banade oss en väg genom den rika, komplexa symbolvärden i Moskva och i den ryska kulturen. En symbolvärld som fått sin särskilda plats i det Allryska utställningsområdet – Vystavka Dostizheniy Narodnogo Khozyaystava (VDNKh), en megalomanisk utställningsareal från 1930-talet, dirigerad av Stalin, som teatraliskt uppvisar landets rikedomar och hjältedåd. En utställning som i dag till formen åter gör sig aktuell i Rysslands bidrag arkitekturbiennalen i Venedig. Vad för nytt innehåll kan rymmas i denna form? Enbart nationalism och monumentalitet?

Eller finns det en väg också för det öppna, nyfikna Moskva som låter blicken vila lite längre, söker kontakt och på inga sätt vill vara isolerad.

 

Varmaste tack till / Our heartful thanks to:

Stefan Ingvarsson, Kulturråd i Moskva

Anna Kosinova, vid svenska ambassaden i Moskva.

Maria Fadeeva, Center för avant-garde, Moskva.

Ylva Frid, arkitekt i Stockholm.

Maria Georgieva, korrespondent SvD

Olga Zinovieva, Lomonosov Moskvas statliga universitet

Jevjene Asse, Arkitekturprofessor i Moskva

Anna Martovitskaja, chefredaktör på arkitekturmagasinet Speech.

Strelka Institute for Media, Architecture and Design

 

 

  • fralsarkatedralen

    Frälsarkatedralen, invigd nyåret 1999. Det var här Pussy Riot genomförde sin aktion mot Putinregimen 2012. Katedralen byggdes på den plats där det tidigare – mellan 1812 och 1931 – stått en Rysk-ortodox kyrka som revs eftersom man planerade …

  • moscow-palace-of-soviets-3

    … Sovjeternas palats – 1933 – med Lenin på toppen. Bara basen byggdes, den tömdes sedan på material som skickades till krigsmaterielindustrin. Kvar blev ett hål som …

  • schwimmbad_moskwa

    … 1957 fylldes med vatten och blev världens största utomhuspool.

  • marias_wall_summer

    På väggen i Maria Fadeevas lägenhet sitter tidningsklipp från sommaren 2011, en sommar när friheten tycktes inom räckhåll. 2012 blev protesternas år i Moskva, protester som slogs ner och följdes av repression.

  • gungor

    I spåren av protesterna har många torg och offentliga platser byggts om, som Mayakovski-torget som fått gungor. En protest mot seriositeten eller en infantilisering av offentlig plats?

  • gorky1

    En annan plats som byggts om är Gorkyparken. På sommarkvällar spelas musik och fontänen pulserar i olika färger.

  • gorky2

    Vid flodstranden i Gorkyparken ligger två dansbanor. I Peter Pomarantsevs bok ”Ingenting är sant och allting är möjligt”, berättar Jelena – en kvinna som plötsligt och på falska anklagelser grips av säkerhetspolisen på väg till sitt eget företag – om det nya Moskvas dubbla ansikte: ”Det kan upplevas som bättre än Paris, bättre eftersom det är nyare och dyrare. Det känns nästan som det är på riktigt. Men samtidigt dundrar det andra, riktiga Ryssland vidare, som ett avlägset tjut i öronen. Och det kan rycka tag i oss och dra med oss precis när som helst.”

  • tverskaya2

    Tverskaya, gatan som rymde de stora 1 maj-marscherna under sovjet-tiden. Med sin monumentala stalin-arkitektur, en del kallar den Sovnorok, en sovjetisk art-deco-stil.

  • tverksaya1

    Tveskaya, hus detalj, solrosor är vanliga motiv.

  • potemkin

    Men de monumentala husen på Tverskayagatan är bara en tun kuliss …

  • backstage_monumental

    … bakom dem ligger en agrar köpstad från 1800-talet.

  • marknad

    Den stora marknaden utanför Kremls murar, innan platsen blev Röda torgets politiska symbolyta, bild ca 1910

  • maria

    Maria Feedova vid Center for Avant-Garde, framför kartan över konstruktivistiska byggnader från 1920- och 1930-talet i stadsdelen Shabolovka.

  • narkomfin4

    Narkomfin-byggnaden, byggd 1928. En konstruktivistisk femvåningsbyggnad. Konstruktivismen kärna var idén om huset som den sociala kondensatorn. En byggnad som erbjuder medborgarna en mängd olika aktiviteter, gemensamma inrättningar och cell-liknande enskilda boendeytor.

  • narkomfin3

    Narkomfin-byggnaden. Huset ritades av Misej Ginzburg för de anställda på kommissariatet för finanser.

  • narkomfin1

    Man kallade det ”ett hus av övergångstyp” mot en mer kollektiv livsform. Högst upp i huset bodde finansminister Miljutin, alltså chefen för personalen som huset byggdes för. UNESCO har dem på sin lista över hotade kulturarv. I bakgrunden syns en av Moskvas sju systrar, de enorma skyskrapor som byggdes av Stalin.

  • konstruktivism_talarstol

    Talarstol av konstruktivisten Gustav Klicis 1922, till femårsdagen av oktober-revolutionen. Konstruktivismen var internationell och bar på stora drömmar om en ny värld …

  • rodtjenko_paris25

    … ibland i klara färger som i Rodtjenkos interiör för den Sovjetiska paviljongen på Paris-utställningen 1925.

  • vdnkh4

    VDNKh, det Allryska utställningsområdet i Moskva…

  • vdnkh2

    …här finns monument och tempel för såväl nötkött som …

  • vdnkh1

    … kosmonauter …

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    … och segrar i krig samt …

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    … statyer över de Sovjetiska provinserna i Mindre Asien som dansar runt jordbruksprodukter alltmedan de nya gästarbetarna från just Mindre Asien planterar sommarblommorna.

  • OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    Ingenjörskonstens och teknikens framsteg, monument utanför VDNKh, Moskva

  • gagarin

    Gagarins uppskjutningsbana, monument vid Kosmonauternas museum utanför det Allryska utställningsområdet, VDNKh

  • mural

    Nytillkommen muralmålning med motiv från Det stora fosterländska kriget, Arpat i Moskva

  • muggar

    Smal variation på kaffemuggar i presentbutiken på VDNKh, Moskva