I Brno trängs tidslagren. En gång var staden en förgård till Wien, Mährens Manchester, med en stor textilindustri och en blandad befolkning. Efter första världskriget blev Brno en funktionalistisk experimentverkstad i den nya tjeckoslovakiska nationen. Sanning och befrielse präglade varje formmässigt uttryck i ett 1920-tal som inte tålde lögner och överhet. Sen kom den socialistiska tiden, med skuggor och stukningar; asaneringspolitik och förfallna stadsdelar utan namn. I dag kämpar sig Brno tillbaka, som bioteknologisk hub i Centraleuropa, som kunskapsstad. Munken Gregor Mendel har blivit affischfigur. Resultatet av hans upptäckt om gentiken går numera att se i alla städer över hela världen när de dubbelblommande körsbärsträden blommar i underbar sterilitet.
Vi besökte Villa Tugendhat, Mies van der Rohes UNESCO-klassade privathus. Och vi lärde oss om längtan efter renhet, oförställdhet och andliga former – som så ofta kolliderar med industrikvarterens larm och bråkighet i städer som är i rörelse.

I en stadsdel utan namn, som kallas Brnos Bronx bor till stora delar Romer som placerades här under den socialistiska tiden efter andra världskriget i en process som kallas “asanace”, eller asanering, de skulle få bo kvar tills husen föll ihop.

Nu renoveras husen i Bronos Bronx, med pengar från EU:s strukturfonder. Ambitionen är att familjerna som nu bott här i tre generationer, i husen som vägrar falla ihop, ska bo kvar. Men många tvingas flytta på grund av hyreshöjningarna och flyttar in hos släktingar.

Husen är till stora delar fallfärdiga i denna stadsdel.

Villa Tugendhat, ritat av Mies van der Rohe och beställt av Grethe och Fritz Tugendhat. Ett hus som jagar efter sanningen. I en stad som efter Tjeckoslovakiens bildande, 1918, blev besatt av just sanningssökande.

Mies van der Rohe fotograferad av Fritz Tugendhat i Villa Tugendhat.

Kafé Era alldeles i närheten av Villa Tugendhat, ritat av Josef Kranz.

Villa på Lerchova 9, i Masaryk kvarteren, av Bohuslav Fuchs 1923-24. Inspirerad av såväl den kubistiska arkitekturen i Prag som Adolf Loos Steiner Villa (1910). Fuchs är den mest omhuldade av de många arkitekter som kom till Brno efter 1918. Fuchs ritade också Hotel Avion i stadens centrum och ett badhus i Zábrdovicích, i stadens utkanter.

Stadsdelen Vrosla, utanför Brno. Den byggdes under den socialistiska eran upp som en grannskapsenhet, men centrum tömdes under den postsocia eran.

Den lokala puben i den modernistiska stadsdelen Vrosla har efter järnridåns fall förvandlats till en rural dröm hämtat från en idé om ett svunnet Mähren.

Industrierna i Brno har gått från storskalighet till småskalig hantverksskicklighet, under den postsocialistiska tiden.

Centrum i Brno är en välordnad gågatukultur med spårvagnar.

Vår guide Slavka Ferencuhova, sociolog på Maraykuniversitetet i Brno, i det gamla förvandlade industriområdet alldeles intill Brnos Bronx.

Längs floden Svratk där man bröt lera till tegelstenar byggde arbetarna under 1800-talet en spontan bosättning. Nu är det en alternativ stadsdel, med bland annat den oefterhärmliga Duck Bar.
http://www.tripadvisor.se/Restaurant_Review-g274714-d1139069-Reviews-Kamenka_Duck_bar-Brno_South_Moravian_Region_Moravia.html